VVD op de bres voor ‘hoogbegaafdenklas’ LIVE

40966700165_420fc52879_o

“Hoogbegaafdenklas in de knel”, kopte het Leidsch Dagblad op 9 oktober. Het Leids Initiatief voor Educatie (LIVE) luidde de noodklok, omdat het te horen had gekregen dat de financiering voor zijn leerlingen vanuit Den Haag werd ingetrokken. LIVE is een experimentele klas voor hoogbegaafde kinderen die hun draai niet hebben kunnen vinden in regulier onderwijs. Een prachtig initiatief waar de kinderen, nu al na een paar weken les, weer opbloeien.

 

Het terugtrekken van de financiering was dan ook reden genoeg voor raadslid Alyssa Voorwald om de handen ineen te slaan te met Rudmer Heerema, woordvoerder op onder andere primair onderwijs in de Tweede Kamer en groot voorstander van initiatieven als deze. Rudmer Heerema: ''Het onderwijs moet kinderen in staat stellen het beste uit zichzelf te halen. Dat is bij hoogbegaafde kinderen een extra uitdaging en ik werk graag met de VVD Leiden samen om deze kinderen de best passende plek in het onderwijs te geven.''

 

De VVD hoopt dan ook dat de vragen aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport tot een mooi resultaat leiden voor de leerlingen van LIVE. Alyssa Voorwald: “Deze kinderen verdienen een plek in het onderwijs waar ze zich thuis voelen. Initiatieven zoals LIVE zouden moeten worden aangemoedigd.”

 

Schriftelijke vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, over het bericht dat de experimentele klas voor hoogbegaafde leerlingen in Leiden (LIVE) in haar voortbestaan wordt bedreigd[1].

1. Bent u bekend met het bericht ‘Hoogbegaafdenklas in de knel’?

2. Bent u bekend met het Leids Initiatief voor Educatie (LIVE)?

3. Hoe kijkt u naar de beslissing om de financiering aan LIVE terug te trekken omdat het geen formele zorg- of onderwijsinstelling is?

4. Waarom werd de financiering voor LIVE in eerste instantie wel toegekend?

5. Bent u van mening dat het initiatief LIVE binnen de bestaande wettelijke kaders en het Thuiszitterspact past? Zo ja, graag een toelichting. Zo nee, waarom niet?

6. Deelt u de mening van de VVD dat het regeerakkoord met een intensivering van 15 miljoen euro per jaar voor onderwijs voor hoogbegaafde kinderen ruimte biedt om dit initiatief te ondersteunen? Zo nee, waarom niet?

7. Het regeerakkoord geeft tevens ruimte om te bezien hoe zorg voor leerlingen binnen een beperkt aantal onderwijsinstellingen beter uitgevoerd moet worden. Deelt u de mening dat het initiatief van LIVE binnen deze passage past?

8. Deelt u de mening dat dergelijke samenwerkingsverbanden en initiatieven als LIVE aangemoedigd zouden moeten worden? Kunt u hierop een toelichting geven?

9. Deelt u de mening van de VVD dat het onwenselijk is dat er geen passend schoolaanbod of zorg voor deze leerlingen is als de financiering over drie maanden eindigt?

10. Welke mogelijkheid ziet u voor de financiering van LIVE zodat deze leerlingen van passend onderwijs kunnen worden voorzien?

11. Deelt u de mening van de VVD dat voor deze, en alle, thuiszittende kinderen en scholieren zo snel mogelijk een passende oplossing moet komen? Zo ja, wat kunt u voor deze leerlingen betekenen? Zo nee, waarom niet?

 

[1] Leidsch Dagblad, dinsdag 9 oktober 2018, “Hoogbegaafdenklas in de knel”.

1  reactie

geplaatst door Manita van der Stel - dinsdag 23 oktober 2018, 15:54
Het zou toch moeten lukken om dit initiatief te scharen onder zorgleerlingen met een rugzak en vandaaruit te financieren. Vanuit mijn onderwijsadviespraktijk ben ik bekend met hoogbegaafde thuiszittersHoogbegaafdheid op zichzelf is vrijwel nooit de reden waarom deze kinderen niet in regulier onderwijs met extra uitdaging functioneren. Comorbiditeit met autistisch spectrum of andere problematiek is vrijwel altijd de echte reden. Een veilige omgeving met gelijkgestemden, kinderen met vergelijkbare problemen en gespecialiseerde professionals voor de klas is voor deze kinderen wel de manier om ze weer naar school te krijgen en zo verder te ontwikkelen zowel cognitief als sociaal. Met vriendelijke groet, dr Manita van der Stel, praktijk voor onderwijsadvies, Voorschoten

Reageer op dit bericht

Uw e-mailadres wordt slechts gebruikt ter verificatie en wordt dus niet op de website getoond. Met het plaatsen van een reactie, gaat u akkoord met ons redactiereglement.
Captcha
Type de code over in de afbeelding hieronder. Deze code wordt gebruikt om spam te voorkomen.